سوپرایز جدید برای مستاجران / بحران مسکن حل می شود؟

پس از دو سال از آغاز فعالیت دولت، دستاورد پروژه نهضت ملی مسکن، ساخت تنها ۵۰۰ واحد مسکونی بوده است از سوی دیگر برخی از اجاره‌نشینان و متقاضیان مسکن می‌‌گویند توان پرداخت آورده یا اقساط وام مسکن را ندارند.
کد خبر: 4858
زمان انتشار: 5 اردیبهشت 1403 ساعت 10:39:10
سوپرایز جدید برای مستاجران / بحران مسکن حل می شود؟

طلوع اقتصاد- المیرابابایی: نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های دولت سیزدهم است که نتوانست مشکل خانه‌دار شدن مردم را حل کند. رئیسی با آنکه در زمان انتخابات وعده داده بود که سالی یک میلیون مسکن می‌سازد اما با آغاز کار دولتش مشخص شد که عملیاتی کردن این برنامه به آسانی میسر نیست اما حالا و پس از دو سال از آغاز فعالیت دولت، دستاورد پروژه نهضت ملی مسکن، ساخت تنها ۵۰۰ واحد مسکونی بوده است از سوی دیگر برخی از اجاره‌نشینان و متقاضیان مسکن می‌‌گویند توان پرداخت آورده یا اقساط وام مسکن را ندارند که در این راستا، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی وعده داد که نرخ سود وام ۵۵۰ میلیون تومانی برای متقاضیان نهضت ملی مسکن کاهش می‌یابد حال باید دید با وجود ضرب‌الاجل یک هفته‌ای برای رفع مشکل متقاضیان ساخت مسکن از سوی رئیس‌جمهور به بانک مرکزی مشکل متقاضیانی که موفق به دریافت تسهیلات ساخت مسکن نشده‌اند حل خواهد شد.

 این درحالی است که موضوع تورم مسکن به حدی رسیده است که طرح‌های حمایتی قادر به حل چالش‌های مردم در این زمینه نیست و اکنون تورم هم در بخش خرید و هم در بخش اجاره مسکن، فشار زیادی را به برخی اقشار جامعه وارد می‌کند. رئیس‌جمهور به بانک مرکزی دستور داد ظرف یک هفته آینده مشکل آن دسته از متقاضیانی که موفق به دریافت تسهیلات ساخت مسکن نشده‌اند را بررسی و در جهت رفع آن اقدام کند. 

سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی مسکن که روز گذشته برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از اقدام بنیاد مسکن برای احداث ۲۵۰ هزار مسکن روستایی، بر تسریع در روند تکمیل و واگذاری پروژه‌های نهضت ملی مسکن تأکید کرد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه پرداخت به‌موقع تسهیلات، از جمله عوامل مهم و تسریع‌کننده ساخت مسکن است، روند پرداخت این تسهیلات با نقطه مطلوب را فاصله‌دار دانست و بر اهتمام بیشتر بانک‌ها و نظارت پیگیری بانک مرکزی در این زمینه تأکید کرد. 

رئیسی همچنین به بانک مرکزی دستور داد ظرف یک هفته آینده مشکل آن دسته از متقاضیانی که موفق به دریافت تسهیلات ساخت مسکن نشده‌اند را بررسی و در جهت رفع آن اقدام کند. رئیس‌جمهور کاهش نرخ سود بانکی تسهیلات مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد را اقدامی مثبت اما ناکافی دانست و گفت: نظام بانکی باید با متقاضیان برای بازپرداخت این تسهیلات همکاری بیشتری داشته باشند. 

تبلیغات در طلوع اقتصاد
بانک صادرات ایران
بانک صادرات ایران
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد