عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران و بی‌رغبتی خریداران خانه

در یکسال اخیر قیمت مسکن چه در بخش فروش و چه در بخش اجاره چقدر افزایش داشته است و به‌رغم سیاست‌های دستوری چگونه بود که اجاره مسکن در تهران دو برابر نرخ مصوب افزایش یافت و قیمت خرید نیز درطول یکسال گذشته افزایش بیش از 50 درصدی را تجربه کرد .
کد خبر: 4859
زمان انتشار: 20 اسفند 1402 ساعت 11:19:19
عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران و بی‌رغبتی خریداران خانه

طلوع اقتصاد- المیرابابایی: رسانه‌های دولتی در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند که پس از فروکش کردن التهاب بازار ارز، معاملات مسکن و به تبع آن قیمت‌ها دچار افت 20 درصدی شده است، این درحالی است که برخی از مسئولان سعی بر این دارند که این کاهش قیمت را که درنتیجه عرضه و تقاضا در بازار بوده است به ثبات بازار ارزی نسبت دهند این درحالی است که برخی دیگر ماجرای کاهش قیمت‌ها را به طرح مالیات بر خانه‌های خالی ربط می‌دهند درحالیکه به زعم داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه این طرح به دلیل نداشتن اطلاعات شفاف و درست نمی‌تواند دلیل اصلی ریزش قیمت مسکن باشد.

نکته مهم اینجاست که مسئولان می‌گویند در یکسال اخیر قیمت مسکن چه در بخش فروش و چه در بخش اجاره چقدر افزایش داشته است و به‌رغم سیاست‌های دستوری چگونه بود که اجاره مسکن در تهران دو برابر نرخ مصوب افزایش یافت و قیمت خرید نیز درطول یکسال گذشته افزایش بیش از 50 درصدی را تجربه کرد .

رسانه‌های دولتی معتقدند که در روز‌های اخیر بازار مسکن نیز همچون بازار ارز و خودرو، دچار رکود سنگین و همچنین کاهش قیمت شده است. از سوی دیگر بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در حال حاضر تمامی سرمایه‌گذاران از بازار مسکن شهر جدید پردیس عقب‌نشینی کرده‌اند و خریداران مصرفی نیز حضور پررنگی ندارند همچنین به دنبال افت قیمت‌ها در بازار مسکن شهر تهران، نرخ‌های پیشنهادی آپارتمان در شهر‌های کرج، هشتگرد، پرند و پردیس نیز با افت مواجه شده و مالکان برای آنکه واحد خود را به فروش برسانند بعضا در قیمت‌های جدید تخفیف می‌دهند.

این رسانه‌ها مدعی هستند که یکی از دلایل کاهش قیمت مسکن نتیجه ثبات نرخ ارز است و ریشه‌های ثبات نرخ ارز و آرام شدن نوسانات ارز در یک ماه اخیر نیز مشخصا ریشه در اعمال سیاست تثبیت ارزی بانک مرکزی دارد درحالیکه بنا به گفته رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران کاهش 20 درصدی قیمت مسکن به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن است و در واقع به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، فروشندگان قیمت‌های پیشنهادی برای املاک خود را کاهش داده‌اند اما دولت در تلاش است تا به اصطلاح روغن ریخته را نذر امامزاده کند و این کاهش قیمت را که درنتیجه عرضه و تقاضای بازار است به اسم دولت تمام کند. 

کاهش 20 درصدی قیمت مسکن به دلیل رکود

رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران از کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن به دلیل رکود خبر داد و گفت: وزارت راه و شهرسازی با قیمت ۱۰ میلیونی ساخت نهضت ملی مسکن موافقت کرد. ایرج رهبر در نشست خبری با اشاره به قیمت مقطوع ساخت و ساز واحدهای مسکن مهر، اظهار کرد: قیمت مقطوع مشکلاتی را برای سازندگان به‌وجود آورده بود. 

وی با بیان اینکه در نهضت ملی مسکن نیز وزارت راه و شهرسازی بر انجام ساخت و ساز با قیمت مقطوع تاکید دارد، افزود: قیمت‌های متفاوتی از سوی مسئولان ذی‌ربط برای هزینه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن اعلام می‌شود ما از وزارت راه و شهرسازی خواسته‌ایم از سازمان برنامه و بودجه در این رابطه تبعیت کند. رهبر توضیح داد: سازمان مذکور کارشناسان خیلی قوی دارد که ریز آیتم‌های مربوط به نهاده‌های ساختمانی را با دقت بسیار بالا محاسبه کرده و با توجه به تورم هر سه ماه یکبار شاخص تعدیل را اعلام می‌کنند که پس از مذاکرات متعدد، وزارت راه و شهرسازی با هزینه ساخت حدود ۱۰ میلیون تومانی برای هر مترمربع نهضت ملی مسکن موافقت کرده است. 

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مسأله ساخت و ساز پروژه‌های نهضت ملی مسکن تامین مالی است، افزود: ‌در دوره اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی بارها اعلام کردیم که برای ساخت واحدهای طرح اقدام ملی آورده متقاضیان و وام ۳۰۰ میلیون تومانی پاسخگو نیست.  رهبر ادامه داد: بر این اساس پیشنهاد دادیم از سرمایه بخش خصوصی برای ساخت و سازها استفاده شود که به آن توجهی نشد. در پروژه‌های نهضت ملی مسکن توان تامین آورده از سوی متقاضیان حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان است که با وام ۳۰۰ میلیون تومانی (قبل از افزایش به ۵۵۰ میلیون تومان) حدود ۵۰۰ میلیون تومان می‌شد که با این مبلغ وام و آورده متقاضیان برآوردهای ما نشان می‌داد که هزینه ساخت دو برابر رقم مذکور یعنی حدود یک میلیارد تومان خواهد بود. 

تبلیغات در طلوع اقتصاد
بانک صادرات ایران
بانک صادرات ایران
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد