پنجشنبه 11 اردیبهشت 1404

قیمت میوه های شب یلدا گران شد

با نزدیک شدن به شب یلدا و تلاطم خرید میوه‌ها، بعضا نرخ‌های متفاوتی در بازار انار مشاهده می‌شود. اعمال ترفندهای مختلف و بسته‌بندی‌های گران‌قیمت در سطح شهر باعث سردرگمی خریداران شده است.
کد خبر: 7008
زمان انتشار: 26 آذر 1403 ساعت 13:35:22
قیمت میوه های شب یلدا گران شد

طلوع اقتصاد: قیمت انار شب یلدا برای برخی از خانواده‌ها قابل دسترس است. با این حال، به دلیل اینکه هزینه برگزاری جشن شب یلدا با قیمت بالایی آب می‌خورد بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند تنها به خرید سیب و پرتقال اکتفا کنند و از خرید میوه‌های بیشتر و گران‌تر که به طور سنتی در شب یلدا مصرف می‌شوند، صرف‌نظر کنند.

 رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی هم قیمت میوه‌های یلدایی مانند هندوانه، انار، خرمالو و انگور را متعادل خواند و اعلام کرد که امسال کمبود عرضه‌ای در بازار مشاهده نمی‌شود. 

البته با وجود نرخ مصوب میوه‌ها بازهم سرکشی قیمتی در بسیاری از مغازه‌ها مشاهده می‌شود که با اعمال ترفند‌هایی اقدام به کم فروشی و گران‌فروشی محصول خود می‌کنند. 

کوتاه شدن دست دلالان در بازار انار امسال
حضور دلالان در بازار محصولات کشاورزی معمولاً باعث می‌شود کشاورزان سود کمتری از زحمات خود ببرند، چراکه واسطه‌ها بخش قابل‌توجهی از درآمد فروش را به خود اختصاص می‌دهند. با این حال، امسال کشاورزان با افزایش درآمد و بهبود وضعیت معیشتی مواجه شدند.

برگزاری جشنواره‌های انار در شهرهایی مانند شیراز، ساوه و دیگر مناطق کشور، تأثیر مثبتی بر وضعیت فروش این محصول داشته است. این جشنواره‌ها به‌عنوان فرصتی برای ارتباط مستقیم میان کشاورزان و مصرف‌کنندگان، توانسته‌اند دست دلالان و واسطه‌های بازار را کوتاه کرده و زمینه‌ساز افزایش سودآوری برای تولیدکنندگان باشند.

انار کیلویی چند؟
عموم مردم می‌توانند انار شیراز را با قیمت‌های ۲۵ هزار تا ۹۰ هزار تومان، انار دماوند را از ۴۰ هزار تا ۱۲۰ هزار تومان و انار ساوه را بین ۲۰ هزار تا ۶۰ هزار تومان خریداری کنند.

البته بررسی نرخ میوه در سطح شهر تهران حاکی از آن است که هر منطقه قیمت متفاوتی دارد و برخی از اقلام میوه به ویژه در روزهای عید، شب یلدا یا جشن‌های دیگر با قیمت‌های بالا یا متفاوتی در بازار عرضه می‌شوند .

بسته‌بندی میوه با قیمت نجومی!
در مناطق مختلف، برخی فروشندگان برای افزایش سود خود، میوه‌ها را به‌صورت بسته‌بندی‌های سه‌عددی یا چهارعددی عرضه می‌کنند و این بسته‌ها را با قیمت‌هایی حتی بالاتر از نرخ کیلویی همان میوه به فروش می‌رسانند. این شیوه فروش به‌ویژه در شب یلدا و ایام پرفروش دیگر بیشتر دیده می‌شود.

در این روش، به‌دلیل بسته‌بندی و نحوه عرضه، قیمت هر عدد میوه در نهایت بیشتر از قیمت واقعی آن به‌صورت عمده و کیلویی می‌شود که این امر ممکن است برای برخی از مصرف‌کنندگان گران تمام شود، در حالی که همان میوه به‌صورت عمده یا بدون بسته‌بندی با قیمت مناسب‌تری قابل خرید است.

تبلیغات در طلوع اقتصاد
بانک صادرات ایران
بانک صادرات ایران
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد