پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403

ارزیابی توان ایران در تولید خودروی ارزان

خودروهای ارزان‌قیمت در بازارهای جهانی اساسا دسته‌‌ای از اتومبیل‌ها هستند که با حداقل امکانات رفاهی و ایمنی به بازار عرضه شده و کوشش می‌شود که قطعات و فناوری‌های استفاده شده در آن‌ها در نازل‌ترین کیفیت و در عین حال کم‌بهاترین سطح ممکن باشد. این خودروها معمولا برای استفاده‌های درون شهری طراحی می‌شوند و ممکن است حتی تنها در کلاس هاچ بک به بازار ارائه شوند.
کد خبر: 29
زمان انتشار: 14 شهریور 1401 ساعت 14:15:15
ارزیابی توان ایران در تولید خودروی ارزان

چندی پیش وزیر صمت وعده ساخت خودروی ارزان قیمتی را داده که خرید آن در حد توان عامه مردم باشد. اما آیا ایران امکان ساخت خودروی ارزان را دارد یا نه؟

به گزارش طلوع اقتصاد به نقل از تجارت نیوز، برای پاسخ به این سوال ابتدا معیاری برای ارزان بودن قیمت خودرو ارائه باید کرد. با توجه به مصوبه وزارت کار در باب حداقل پایه‌ حقوق سال ۱۴۰۱، یک کارگر ایرانی نباید عایدی کمتر از حدود پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در ماه داشته باشد که در سال برابر با تقریبا ۷۰ میلیون تومان می‌شود. بر این اساس، این رقم را مبنای در دسترس‌ بودن خودرو می‌گذاریم.

از طرف دیگر، خودروهای ارزان‌قیمت در بازارهای جهانی اساسا دسته‌‌ای از اتومبیل‌ها هستند که با حداقل امکانات رفاهی و ایمنی به بازار عرضه شده و کوشش می‌شود که قطعات و فناوری‌های استفاده شده در آن‌ها در نازل‌ترین کیفیت و در عین حال کم‌بهاترین سطح ممکن باشد. این خودروها معمولا برای استفاده‌های درون شهری طراحی می‌شوند و ممکن است حتی تنها در کلاس هاچ بک به بازار ارائه شوند.

با توجه به سادگی این خودروها می‌توان استدلال کرد که فناوری‌ها و مواد به کار رفته به همراه روش‌های طراحی و نحوه مونتاژ آنها باید در تمام دنیا با قیمتی تقریبا یکسان در دسترس بوده و تفاوت قیمت خودروها تنها ناشی از تفاوت در ساختار اقتصاد، صنعت و لجستیک کشورها و ناهمگونی نیروی کار آ‌نهاست.
مضاف بر این، با توجه به دسترسی بهتر شرکت‌های خارجی به بازارهای بین‌المللی، آنها از صرفه به مقیاس و فرصت‌های همکاری بهتری بهره برده که در کاهش هزینه‌ نهایی تمام شده یک خودرو موثر است. پس اگر خودرویی برای مثال در کشور هند با قیمتی برابر با ۱۰۰۰ دلار تولید شود، نمی‌توان روزنه‌ای از امید یافت که همین مدل در ایران با قیمتی کمتر تولید شود.

جستجویی در سایت‌های تخصصی بررسی خودرو به زبان انگلیسی، ما را با مدل‌های گوناگونی از خودروهای ارزان روبه‌رو می‌کند و در این مقاله این ۵ مدل زیر را به عنوان نمونه‌هایی از آن‌ها انتخاب کرده‌ایم:

میتسوبیشی میراژ: این خودرو که به عنوان ارزان‌ترین محصول این کمپانی شناخته می‌شود، در حال حاضر در بازار امریکا با قیمتی در حدود ۱۵۰۰۰ دلار در حال معامله شدن است.

گزینه‌ بعدی ما خودروی هیوندای i10 است که اولین بار در هند عرضه شد. این خودرو با قیمتی حدود ۹۰۰۰ دلار در آسیا فروخته می‌شود.

تبلیغات در طلوع اقتصاد
بانک صادرات ایران
بانک صادرات ایران
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد