دوشنبه 10 اردیبهشت 1403

خبر جدید درمورد قیمت طلا / قیمت طلا ارزان خواهد شد؟

محمدولی گفت: ضرب سکه های جدید بر قیمت سکه بازار تاثیر خواهد گذاشت اما به شرطی که این روند ادامه دار باشد. در صورت تداوم وضعیت کنونی ریزش ۱۲ درصدی قیمت ها پیش بینی می شود.
کد خبر: 4812
زمان انتشار: 25 دی 1402 ساعت 13:02:46
خبر جدید درمورد قیمت طلا / قیمت طلا ارزان خواهد شد؟

روز گذشته در پی خبر جدید بانک مرکزی مبنی بر ضرب سکه های جدید با طرح جدید و بدون تاریخ، قیمت سکه را تا ۲ میلیون تومان کاهش داد. در هفته های اخیر بازار طلا و سکه با التهاب و نوسان های شدیدی روبرو شده بود و منجر به گذشت قیمت سکه از محدوده ۳۲ میلیون تومانی شده و همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار را نیز به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسانده بود.

بر همین اساس در گفتگو با آیت محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر به بررسی عوامل موثر بر بازار طلا و سکه پرداختیم که در ادامه می خوانیم.

تاثیر ضرب سکه های جدید توسط بانک مرکزی بر قیمت سکه
آیت محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه گفت: ضرب سکه های جدید بر قیمت سکه بازار تاثیر خواهد گذاشت اما به شرطی که این روند ادامه دار باشد و روزانه متناسب با تقاضا در بازار، سکه عرضه شود. باید یک برنامه ریزی در مورد سکه هایی که در دست مردم است نیز در نظر گرفته شود، به این دلیل که بسیاری از افراد به نیت سرمایه گذاری سکه هایی را خریداری و نگهداری می کنند و باید طرحی ریخت تا این افراد از عرضه سکه های جدید متضرر نشوند. بنابراین بانک مرکزی باید در این زمینه نیز برنامه داشته باشد چون آمار افرادی که سکه خریداری کردند، قابل توجه است.

کارشناس بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی مادر اقتصاد در هر کشوری است و هر تصمیمی که گرفته می شود، در صورتیکه دوام داشته باشد به هدف نهایی خواهد رسید. وقتی عرضه طلا و سکه در مرکز مبادله آغاز می شود در ادامه این روند باید بدون تغییر بماند و مثلا در ادامه روند نگویند به جای عرضه سکه، رسید به خریدار داده می شود و یا به صورت زمانبندی سکه تحویل داده می شود. بنابراین در صورت تسهیل خرید و عرضه طلا و سکه، تاثیر مثبت آن بر روند بازار کاملا مشهود خواهد بود و آرامش هم به اقتصاد و بازار کشور برمی گردد.

دلیل گرانی اخیر در بازار طلا و سکه
محمدولی درباره دلیل گرانی در بازار طلا و سکه توضیح داد: دلیل افزایش قیمت اخیر در بازار طلا و سکه در قسمتی به درگیری های اخیر در یمن برمی گردد. اگر وضعیت منطقه ای و درگیری در یمن کاهش پیدا کند، بالافاصله این اتفاق قادر خواهد بود بر قیمت انس جهانی طلا اثرگذار باشد. در کنار مسائل سیاسی و قیمت انس جهانی طلا، قیمت ارز در کشورهای مختلف و به خصوص در کشورمان بسیار بر بازار طلا و سکه تاثیر دارد. هر چقدر وضعیت ارز ثبات بیشتری داشته باشد و دچار نوسان قیمت کمتری شود، وضعیت بازار طلا و سکه با ثبات تر پیش خواهد رفت.  

مالیات طلا فروشان به کجا رسید؟
وی در پاسخ گفت: حدود ۳ ماه وضعیت ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت اختیاری شده است و در صورت عدم ثبت، جریمه شامل طلا فروش نمی شود. در واقع می توان گفت این ۳ ماه صرفا برای حل ایرادات سامانه جامع تجارت در مورد ثبت معاملات طلا مشخص شده است و به طلا فروشان این اجازه داده شده است تا به صورت موقت فعلا معاملات را در سامانه ثبت نکنند. اما در نهایت چیزی که قانون تعیین می کند و باید تمام صنوف به آن عمل کنند ولی انتظار می رود در این راستا ایرادات وارد بر سامانه جامع تجارت نیز برطرف شود.

پیش بینی درباره وضعیت بازار طلا و سکه
کارشناس بازار طلا و سکه اظهار داشت: در وضعیت کنونی پیش بینی وضعیت بازار طلا و سکه سخت شده است اما در نهایت اگر روندی که در آن هستیم، ادامه دار باشد و همچنین در کنار آن نرخ ارز کنترل شود، طبیعتا می توان گفت نوسان قیمت با حداقل ترین تغییرات خواهد بود و تا ۱۲ درصد با کاهش قیمت روبرو خواهیم شد. به عنوان مثال حباب سکه در آخرین وضعیت قبل از ریزش قیمت سکه، حدود ۶ تا ۷ میلیون تومان بود اما بعد از اعلام خبر بانک مرکزی و ریزش ۲ میلیونی که عنوان شد، حباب سکه نیز به همین مقدار کاهش پیدا کرد و به قیمت ۵ میلیون تا ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.

محمدولی گفت: تصمیمات جدید مثل ضرب سکه با طرح جدید توسط بانک مرکزی و همچنین عرضه طلا در مرکز مبادله اگر دوام داشته باشد، می توان شاهد افت قیمت بیشتری در بحث سکه باشیم. اما در صورتیکه این روند دوام نداشته باشد ممکن است با عکس این پیش بینی روبرو شویم و قیمت ها باز صعودی شود. در مورد قیمت طلا و سکه حفظ روند فعلی پیش بینی می شود، مگر اینکه اتفاق جدیدی در حوزه اقتصاد کشور و همچنین در سطح جهانی رخ دهد تا منجر به تغییرات جدیدی شود.

منبع : گسترش نیوز

بانک صادرات ایران
بانک صادرات ایران
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد